فراروی از تقابلهای دوگانه در دیوان حافظ
نویسندگان
چکیده
تقابلهای معنایی از عناصر برجستهی معناشناختی(semantic elements) ساختارباوران است که به برّرسی تثبیت قطبهای دوگانه در آثار ادبی میپردازد، امّا فراروی از تقابلهای دوگانه برخورد متفاوتی با زبان در حوزهی تقابلهای معنایی است، بدین معنا که گاه در درون شبکهی گسترده و نظاممند تقابلی با مفاهیمی روبهرو میشویم که به دلیل فراروی از حوزهها و زمینههای تقابلساز و طرح چشماندازها و افقهای جدید(new horizon) کلامی و معرفتشناختی رویکردی ساختارشکنانه نسبت به تقابلهای دوگانه دارند. در برّرسی ساختاری دیوان حافظ شبکهی سازمانیافته و منسجم تقابلهای معنایی به خوبی مشهود است، امّا در افقهای معنایی خاصّ اندیشه و ذهن شاعر، با دستیابی به دیدگاهی فراتر از تقابلهای متعارف( normal oppositions) و عناصر شکل دهنده به آنها مبنا(base) و معنای(semantic)تقابلها درهممیریزد و این شکست به دلایل متعدّدی در ساخت زبان صورت میپذیرد که این پژوهش به برّرسی علل و عوامل آن می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر این پدیده ی معنایی در بیان بهتر مفاهیم انتزاعی است که به روش کتابخانه ای و مطالعه ی کتاب ها و مقالات الکترونیکی انجام شده است.
منابع مشابه
بررسی تقابلهای دوگانه در غزلیات حافظ شیرازی
ساختارگرایی نام جنبشی است که در دهه ی 1960 میلادی به پویایی رسید و برای خود ویژگی ها و نظریات متعدّدی داشت. تقابل های دوگانه به عنوان یکی از مولّفه های اساسی ساختارگرایی تلاش دارد تا همه چیز از جمله نظام زبان، نظام های اجتماعی، نشانه ای و تصاویر را بر اساس قطب های متقابل موجود در آن ها بررسی کند. بسیاری از نظریه پردازان ساختارگرا به تعریف و تشریح تقابل های دوگانه پرداخته و آن را بن مایه ی اصلی کس...
تقابلهای دوگانه و کارکردهای معنایی آن در قصاید ناصر خسرو
چکیدهتقابلهای دوگانه از مباحث مهم زبانشناسی و نشانهشناسی است که منتقدان ساختارگرا با توجه به آن به نقد و تحلیل متون ادبی میپردازند. این تقابلها که نقش مهمی در زیبایی و انسجام ساختاری و محتوایی متون ادبی ایفا میکنند، کاربرد بسیار گستردهای در شعر ناصر خسرو (شاعر و نویسنده برجستهی قرن پنجم) دارند؛ به گونهای که میتوان آن را از ویژگیهای بارز سبک شعری او قلمداد کرد. ناصر خسرو اغلب از این ت...
متن کاملاقتراح بیتی از دیوان حافظ
از پربسامدترین موضوعات مطرح در دیوان حافظ، تقابل برخی عناوین و اصطلاحات و شخصیتها است که حافظ به روشهای گوناگون با آنها مضمونآفرینی میکند. او در این مسیر، از تأمّل برانگیزترین بازی، یعنی شطرنج نیز برای تبیین چنین تقابلهایی، بهره میبرد. یکی از ابیات درخور تأمل از این دست، بیتِ «تا چه بـازی رخ نمـاید بیدقی خواهیم راند / عرصة شطرنج رندان را مجال شاه نیست»، است. با نگاهی مختصر به شرحهای دی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه ادب غناییجلد ۱۲، شماره ۲۳، صفحات ۲۲۷-۲۴۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023